Biomarcador M371 TEST- GCT Pediàtric

OBJECTIU

Millorar el diagnòstic, tractament i seguiment dels pacients amb tumors Germinals infantils.

RELLEVÀNCIA

Els biomarcadors tumorals tenen com a objectiu proporcionar informació valuosa per al diagnòstic, tractament i seguiment de pacients amb càncer, contribuint a una atenció més personalitzada i efectiva. En el cas d' infants, la seva importància sovint es veu amplificada a causa de les diferències en la presentació clínica dels tumors i a la necessitat d' un diagnòstic i tractament precís en un grup vulnerable.

ESTAT I ÀMBIT

ACTIU.

El programa es desenvolupa a l'Hospital Sant Joan de Déu.

INICI DE PROJECTE: 2022

PRESSUPOST

50.000 euros Anuals

Dra Maite Gorostegui Obanos, Metge Adjunt - Pediatric Cancer Center Barcelona - Unitat de Tumors Sòlids Extracranials

"El saber que els tumors de cèl·lules germinals malignes sobreexpressen un tipus específic de seqüències pequeñitas de material genètic (un tipus de miRNA) i que podem detectar-lo en diferents fases de la malaltia, ha revolucionat el nostre camp. Obre la porta a la incorporació de la "biòpsia líquida" d'aquests tumors i a la possibilitat d'individualitzar millor el tractament dels nostres pacients".

ASSOCIACIÓ ANITA INICIA LA INVESTIGACIÓ SOBRE EL BIOMARCADOR M371 TEST- GCT PEDIÀTRIC

La iniciativa de l'Associació Anita el 2014 de crear un projecte de recerca i col·laboració entre la Fundació de Recerca Sant Joan de Déu, Barcelona i Amatruda Lab, ens ha permès avui posar en marxa per primera vegada, una nova investigació l'objectiu de la qual és millorar el diagnòstic i seguiment dels pacients amb tumors Germinals infantils.

La nova investigació se centra en la utilització d'un biomarcador microRNA-371a- 3p, utilitzat en adults amb molt bons resultats.

Aquest nou projecte està obert a tots els centres d'oncologia pediàtrica espanyola, a través de la Societat Espanyola d'Oncologia pediàtrica (SEHOP), la qual cosa permet poder incloure tots els nens, nenes i adolescents amb diagnòstic de tumor de cèl·lules germinals maligne a Espanya.

La Asociación Anita s'encarrega de finançar aquest projecte així com de l'enviament del KIT de les mostres als hospitals estatals i el retorn al Laboratori d'Oncologia Molecular de la Fundació de Recerca Sant Joan de Déu de Barcelona on s'està duent a terme.

• Per a nosaltres és molt important obrir aquest nou camí per seguir en el nostre compromís de trobar una cura per als tumors germinals infantils que no responen al tractament existent avui dia i poder, alhora, reduir la toxicitat que impliquen les nombroses proves diagnòstiques a les quals s'han de sotmetre aquests petits pacients.

• L'estudi actual busca comparar el rendiment del miRNA 371a-3p amb els marcadors clàssics, AFP/BHCG, en les diferents fases del tractament.

• A més de la major sensibilitat i especificitat esperada en relació a aquests marcadors clàssics, la determinació de la sobrexpressió plasmàtica i/o LCR d'aquest marcador ens podria ajudar en aquells casos amb marcadors negatius i diagnòstic de difícil accés.

• Addicionalment, també, podria tenir un rol en l'assignació de risc i en el seguiment futur de la malaltia, arribant potser fins i tot a implicar una disminució de les proves freqüents d'imatge.

PRESSUPOST DESTINAT: 50.000 € anuals.