Programa de Musicoteràpia a Casa

OBJECTIU

Millorar la qualitat de vida dels infants que enfronten malalties greus i les seves famílies. A través de la música, es busca alleujar el dolor, l'ansietat i l'estrès emocional, brindant un espai segur per expressar emocions, promovent la comunicació i la connexió.

RELLEVÀNCIA

Poder proporcionar alleujament emocional i físic als infants que enfronten malalties greus fomentant l'expressió, la comunicació i la connexió emocional, brindant un suport integral en moments difícils.

58 pacients atesos

620 sessions

ESTAT I ÀMBIT

ACTIU

El programa es desenvolupa a l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona (SJD) i a l'Hospital Universitari Vall d'Hebron (VDH).

INICI DE PROJECTE SJD: 2021

INICI DE PROJECTE VDH: 2023

PRESSUPOST

24.000 euros anuals SJD

21.239 euros anuals VDH

Missatge dels pares de Siena (pacient) enviat a Núria Bonet Julià, Musicoterapeuta de l'Associació Ressò de Musicoteràpia.

"Ens has deixat tan bons records. Que bonic ha estat poder compartir les boniques sessions de musicoteràpia. No hi ha dia en què no pensem en tot el que ens has ajudat i acompanyat durant aquests dos mesos. Les melodies continuen sonant entre nosaltres en record de la bonica Maria".

MUSICOTERÀPIA A L'HOSPITAL SANT JOAN DE DÉU DE BARCELONA

MUSICOTERÀPIA A CASA

Aquest projecte dins de la Unitat de Cures Pal·liatives Pediàtriques de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona està finançat perAsociación Anita, gràcies al suport de moltes persones solidàries.

Iniciat el febrer de 2021, la seva principal funció és portar la música i els seus beneficis, a les casa d'aquells infants i adolescents en tractament pal·liatiu, a través de sessions de musicoteràpia personalitzades. Aquestes sessions permeten als petits i petites expressar-se i emocionar-se a través de la música al costat de tota la família, generant moments inoblidables i afavorint al seu torn l'estímul sensorial i neurològic del pacient.

LES SESSIONS DE MUSICOTERÀPIA

Aquesta iniciativa que persegueix millorar el benestar de l'infant i alhora, el d'aquesta família que l'envolta i que haurà d'afrontar la seva marxa en algun moment, està a més vinculada a un estudi de recerca que té com a objectiu determinar quin impacte té la musicoteràpia en els infants malalts i les seves famílies: si pot ajudar a normalitzar les seves vides, experimentar moments de vitalitat significatives, enfortir el vincle familiar, etc.

Cada dia, una musicoterapeuta de l'Associació Ressò, visita a casa dos nens en tractament pal·liatiu i durant tres quarts d'hora aproximadament, canten cançons i toquen diferents instruments.

Abans i després de la sessió, es recullen diferents dades per valorar l'impacte d'aquesta activitat en el benestar de l'infant i la família. En l'estudi d'investigació, que tindrà una durada de 24 mesos, hi participaran un total de 75 pacients.

PRESSUPOST DESTINAT: 24.000 € anuals

MUSICOTERÀPIA A L'HOSPITAL UNIVERSITARI VALL D' HEBRÓN

MUSICOTERÀPIA A CASA I EN PLANTA

La Asociación Benéfica Anita i l'Hospital Universitari Vall d'Hebron han establert un acord de col·laboració amb l'Associació Latir per dur a terme tallers de musicoteràpia dirigits a pacients de la Unitat d'Atenció Pal·liativa Pediàtrica Integral.

En col·laboració amb l'Associació Latir: El So de la Vida, la Asociación Benéfica Anita va implementar el maig del 2023 el projecte de "Musicoteràpia a casa i a planta" que utilitza la música com a teràpia per a infants i adolescents amb malalties avançades i les seves famílies atesos per la Unitat d'Atenció Pal·liativa Pediàtrica Integral (UAPPI) de l'Hospital Vall d'Hebron de Barcelona.

La Asociación Benéfica Anita finançarà aquesta activitat, que serà realitzada per terapeutes pertanyents a l'associació Latir. El Dr. Andrés Morgenstern, Cap de la UAPPI, destaca la importància de potenciar aquestes expressions artístiques en els infants durant l'etapa final de les seves vides. Ell afirma que les arts poden proporcionar respostes al sofriment que tant els pacients com les seves famílies experimenten, permetent-los connectar amb el seu món interior.

La integració d' aquest taller crea un espai en el qual les famílies poden sentir-se acollides, i els infants poden recuperar el seu sentit de la infantesa, independentment de la seva condició mèdica. També els permet potenciar les seves capacitats cognitives, físiques, socials, emocionals i espirituals a través de la música, en un ambient de suport emocional i benestar tant per a ells com per a les seves famílies durant aquesta etapa tan delicada.

MUSICOTERÀPIA

La musicoteràpia en pacients en cures pal·liatives proporciona beneficis emocionals, cognitius i físics, incloent-hi la reducció del dolor i l'ansietat. A la Unitat d'Atenció Pal·liativa Pediàtrica Integral de Vall d'Hebron, un equip multidisciplinari que inclou musicoterapeutes avalua les necessitats del pacient i utilitza tècniques receptives o actives per permetre'ls expressar emocions i deixar un llegat abans del final de la vida. La musicoteràpia no busca curar la malaltia, però sí que ajuda a millorar el benestar emocional i l'acceptació de la situació tant per al pacient com per al seu entorn.

PRESSUPOST DESTINAT: 21.329 € anuals